תקנון ביה”ס
בית ספר “מקיף ערבי” – תקנון בית ספרי
האקלים במוסד חינוכי הוא גורם מרכזי המשפיע על יצירת סביבה לימודית המפתחת תחושת מוגנות ובטחון אישי תחושת שייכות ומסוגלות. בנוסף, לאקלים בביה”ס יש חלק משמעותי בחינוך לערכים כמו אחריות אישית, מיומנויות איפוק והבלגה, כבוד סובלנות וערבות הדדית. כל אילה מצמצמים אלימות, פגיעה באחר והתנהגויות סיכון.
בניית תשתית ושפה אחידה בית ספרית של אורחות חיים – חיי שגרה, חוקים ונהלים יומיומיים ידועים מראש, הנאכפים בעקביות ובהתמדה על ידי כל הצוות החינוכי – הם הבסיס החינוכי ל:
הקניית הרגלים וכישורי חיים בקרב צוותי חינוך ותלמידים
- בניית תרבות שתיצור קהילה מוגנת, הוגנת ומקדמת בבית הספר
- יצירת אקלים המאפשר צמיחה, למידה ומיצוי היכולת האנושית הגלומה בכל נער ונערה
- יצירת אווירה נעימה ותומכת
התקנון נבנה על בסיס חוזר מנכ”ל לאורחות חיים של משרד החינוך מספטמבר 2009.
האמור בתקנון זה נתון לשינויים לאור הערות צוות חינוכי, הורים ותלמידים ובהתאם לצרכים משתנים של ביה”ס.
הזכות להכנסת שינויים נתונה להחלטת הנהלת ביה”ס.
התקנון כולל את החלקים הבאים:
- כללי בל יעבור
- כללי משמעת ושיתוף פעולה עם הצוות החינוכי
- כללי תפקוד לימודי ואחריות אישית
תגובות במקרים של הפרת תקנון זה:
- תלמיד שיחרוג מההתנהגויות המקובלות בביה”ס, תירשם בגין כך הערה בתיקו האישי או במנב”ס או בשניהם ביחד ותופעל לגביו התגובה המפורטת בתקנון זה .
- כל מכתב ו/או סיכום שיחה בין המורה לתלמיד/הורי התלמיד, יתויק בתיקו האישי.
- השעיות מבית הספר יינתנו על ידי מחנכים, רכזי שכבה, סגן או מנהלת.
- תלמיד מושעה יילקח למזכירות, תיערך שיחת טלפון להורים שיבואו לקחתו. במקרה שההורים לא יבואו, התלמיד יושעה בתוך בית הספר (השעיה פנימית) עד השעה 11:45, אז תופעל ההשעיה.
- השעיה יש לבצע רק לאחר שיחת בירור עם התלמיד וגורמים מעורבים. יש לתעד את המקרה בתיק אישי ולעדכן את ההורים לגבי ההשעיה.
- לאחר מתן ההשעיה תתקיים שיחה עם ההורים והתלמיד בהשתתפות מורה מקצועי/מחנך/רכז/יועצת/סגן/מנהלת על פי חומרת המקרה.
- כל השעיה גוררת הורדה בציון התנהגות.
- השעיה פנים בית ספרית – לכתה אחרת או לחדר שיקבע, בליווי מטלה לימודית. באישור רכזת שכבה ויידוע מנהלת ואו סגן.
אנו, החתומים מטה, מאשרים תקנון זה:
- מנהלת ביה”ס______________________
- יו”ר מועצת תלמידים_________________
- יו”ר ועד הורים _____________________
- מנהלת אגף החינוך __________________
- מפקחת ביה”ס _____________________
- נציג עיריית רמלה ___________________
- מנהלת אזור אורט___________________
א. כללי בל יעבור / גבולות בל יעבור
- אנו מאמינים בזכותו של כל אדם לחיות בשלום בביה”ס, ללא פחד מפגיעות פיזיות, מבריונות וממגעים פיזיים בלתי רצויים.
- אנו מאמינים בחובת מערכת החינוך (צוות ביה”ס, הנהלת ביה”ס והפיקוח) לשמור על זכויות אילו.
- אנו מאמינים במושג “אחריות אישית” לפיה כל פרט אחראי למעשיו, ילדים, נוער ומבוגרים
התנהגויות מצופות | התגובה במקרה של הפרה |
1. אסורה אלימות פיזית בכוונה, או שלא בכוונה בשטח בית הספר ובפעילות חוץ בית ספרית. וכל נגיעה בגופו של הזולת (תלמידים וצוות חינוכי) שיכול להתפרש כאלימות. (כולל “להרביץ בצחוק”, לתת “כאפות”…)
2. אלימות מילולית ((איום, לעג, פגיעה בכבוד הזולת)– אסורה אלימות מילולית בכוונה, או שלא בכוונה בשטח בית הספר ובפעילות חוץ בית ספרית. 3. וונדליזם – אסורה פגיעה ברכוש ביה”ס, או ברכוש הזולת בביה”ס או בפעילות חוץ בית ספרית. 4. אלימות חברתית (איומים, סחיטה, בריונות, חרם, רכילות פוגעת) – אסורה פגיעה ברגשותיו של אדם אחר תלמיד או איש צוות. 5. אלימות באינטרנט ושימוש בטלפונים ניידים – אסורה פגיעה באמצעות האינטרנט (התחזות, הפצת שמועות, הפצת תכנים פרטיים מביכים, איומים וכו’), אסור צילום באינטרנט ו/או במכשירים ניידים בזמן שיעור, צילום ללא ידיעתו של המצולם, וכן שימוש לרעה בתצלומים של תלמידים או מורים שנעשו בשטח בית הספר (איום בהפצה, חשיפה, עיוות ולעג, הפצה בטלפון נייד או באינטרנט) |
– ההחלטה לגבי הגדרת האירוע כאירוע אלימות נתונה בידי המורה הנמצא במקום ועליו לפעול להפסקתו המידית.
– התלמידים המעורבים באלימות מכל סוג שהוא, יוזמנו לשיחת ברור ואזהרה ע”י מחנכת/רכזת השכבה. – השיחה תתועד ותתויק בתיקם האישי. – המחנכת תיידע את ההורים על המקרה טלפונית ובכתב. – על פי שיקול מחנכת הכתה, הורי התלמיד יזומנו לשיחה עם מחנכת הכתה ורכזת השכבה. השיחה תתועד ותתויק בתיק אישי – במקרי אלימות חמורים, על פי שיקול דעת הצוות החינוכי, התלמיד יושעה מכיתתו ויועבר לכתה אחרת בשכבה למשך זמן שיחליט הצוות החינוכי. – במקרי אלימות חמורים, על פי שיקול דעת הצוות החינוכי, התלמיד יושעה מביה”ס למשך זמן שיחליט הצוות החינוכי (עד 8 ימים). – השעיה תגרור הורדה בציון התנהגות – התלמיד יכתוב עבודה הקשורה למעשהו – במקרים חמורים ידווח האירוע לפיקוח במשרד החינוך, לאגף החינוך ו/או המשטרה תוזמן לטיפול באירוע.
– כל סירוב של תלמיד לביצוע התגובה שהוטלה עליו, תגרור החרפה בתגובה וערוב גורמים נוספים. (החמרת הענישה). 5) – במקרה של שימוש לרעה בטלפון נייד, בנוסף לאמור לעיל, הנייד יוחרם עד הגעת ההורים לביה”ס.
|
6. אסור לשאת כל חפץ המסכן את התלמיד או את זולתו ולשחק במשחקים המהווים סכנה. | – החפץ המסוכן יוחרם, המשחק יופסק.
– התלמיד יושעה מביה”ס והוריו יוזמנו לשיחה. – המקרה ידווח לפיקוח במשה”ח, לעירייה ולמשטרה – |
ב. כללי משמעת ושיתוף פעולה עם הצוות החינוכי
-
קיומה של משמעת תקינה בביה”ס ובשיעורים המתנהלים בו, היא תנאי להבטחת מהלכה התקין של התנהלות ביה”ס, ומאפשרת מיצוי מרבי מכל שיעור ושיעור ושל כל תלמיד.
- בבית הספר מושקע הון רב בציוד ובטיפוח. צוות בית הספר ותלמידיו משקיעים מאמץ יום יומי בשימור הקיים וטיפוחו . כל זאת, כדי ליצור סביבה לימודית מקצועית, מכבדת ומטופחת שהיא, לתפיסתנו תנאי מרכזי ללמידה ולשהות נעימה.
- יחס של כבוד בין אדם לאדם הוא תנאי הכרחי לקיומה של חברה תקינה. אנו רואים בחשיבות רבה קיום דרכי תקשורת נאותים בין תלמידים לתלמידים ובין מורים לתלמידים.
התנהגויות מצופות תגובה במקרה של הפרה 1. התנהגות מכבדת: – מורים ותלמידים מחויבים לשמור על תרבות שיחה, פניה ודיון
הולמת ומכובדת.
– אין לדבר ו/או לצעוק בצורה בוטה למורה.
– תנועות ידיים כלפי מורה אסורות.
– יש להימנע מריצה פרועה בכל שטחי ביה”ס.
– רישום בטופס מעקב כיתתי/תוכנת משו”ב ובתיק אישי.
– שיחת בירור ואזהרה עם התלמיד
– הודעה בכתב להורים/הזמנת הורים לשיחה
– במקרים חוזרים – השעיה פנים בית ספרית: העברה או השארה בביה”ס לשעות לימוד נוספות, בכיתה אחרת/בחדר שיקבע לשיעור אחד או יותר בליווי מטלה לימודית.
– במקרים חוזרים – מניעת הפסקה ומתן עבודה רלוונטית לכלל המופר.
– התנצלות של התלמיד בפני עובד ההוראה שנפגע
– במקרים חמורים- השעיה מבית הספר על פי שיקול דעתה של המנהלת והצוות החינוכי.
– במקרה כזה יופחת הציון בהתנהגות באופן מידי.
– הורדת ציון במקצוע על פי שיקול דעתו של המורה המקצועי.
– הורדת ציון בשקידה על פי שיקול דעתו של המורה המקצועי.
– לפי שיקול דעת צוות חינוכי – בניית תכנית טיפולית לתלמיד.
– תלמיד שמכשירו הנייד יראה/יישמע במהלך שיעור, המכשיר
– יילקח ממנו ויוחזר בתום יום הלימודים לתלמיד או להוריו, על פי שיקול דעת המורה.
2. ציות להוראות הצוות החינוכי – יש להתנהג באופן נאות, על פי הכללים הנהוגים בביה”ס.
– על התלמידים להישמע להוראות הצוות החינוכי במהלך שיעור
ומחוצה לו, גם אם ההוראות ניתנות ע”י מורה שאינו מלמד
– אותם באופן ישיר, כולל מורה תורן ומורה ממלא מקום.
– אין להיכנס לחדר המורים ללא אישור
3. כללים להתנהגות בזמן שיעור – עם השמע הצלצול התלמיד יכנס מיד לכתתו וימתין להגעת
המורה בעמידה במקום מושבו הקבוע.
– אין להמתין למורה מחוץ לכתה.
– על פי הנחיית המורה, התלמיד יישב במקומו, ידאג לניקיון
שולחנו וסביבתו, יוציא את הציוד ושיעורי הבית הרלוונטיים לשיעור.
– התלמיד ישב במקומו במהלך כל השיעור ויקפיד על הקשבה ולמידה.
– התלמיד לא יפריע בשיעור, לא יאכל/ישתה או ילעס מסטיק
במהלכו ולא יצא ממנו ללא רשות.
– חובה לסגור ניידים בתחילת שיעור ולהכניסם לתיק.
4. טוהר בחינות: – אין לדבר בזמן מבחן, להפנות מבט לטופס של תלמיד שכן
וכיו”ב.
– אין להעתיק בבחינה בכל אמצעי שהוא
– הפחתת נקודות מהבחינה או פסילת הבחינות (קבלת ציון שלילי) של כל מי ששותף להעתקה. – לתלמידים שהפרו את כלל טוהר הבחינות לא יותר להיבחן במבחן חוזר
– זימון התלמידים והוריהם לבירור
– לתלמידים המעורבים שמורה הזכות לערער על החלטת המורה בפני רכז שכבה.
– הפחתה בציון התנהגות והערה בתעודה ( על פי שיקול דעת בית ספר)
5. מתן כבוד לרכוש ביה”ס ושמירה על חזות ביה”ס: – יש להקפיד על שמירת הסדר והניקיון בביה”ס ובכל מקום בו מתנהלת פעילות מטעם ביה”ס ואסורה פגיעה בהם.
– יש לשמור על רכוש ביה”ס ועל סביבתו.
– אסורה פגיעה ברכוש ביה”ס ( פגיעה ברכוש תלמידים, גניבה, כתיבה/ חריטה על שולחנות, שבירת כסאות, שולחנות, חלונות, דלתות )
– רישום בטופס מעקב כיתתי/תוכנת משו”ב ובתיק אישי. – שיחת בירור ואזהרה
– יידוע ההורים טלפונית ובכתב. המכתב יכלול את פרוט התגובה הבית ספרית כלהלן:
– עבודות שירות
– תשלום עבור הנזק
– קניית חפץ חלופי
– השעיה
– הורדת ציון בהתנהגות על פי שיקול דעת הצוות החינוכי.
6. איסור עישון ושתיית אלכוהול – חל איסור מוחלט על עישון ושתיית אלכוהול בשטח ביה”ס ובכל
פעילות מטעמו ועל הבאת אלכוהול.
– שיחת בירור ואזהרה – יידוע ההורים והזמנת התלמיד בליווי הוריו לשיחה בביה”ס.
– הטלת מטלה חינוכית הקשורה לתופעה.
– השעיה
– הורדה בציון “התנהגות” בתעודה
– במקרה של הבאת אלכוהול או שתייתו במהלך טיול או בפעילות חוץ-בית-ספרית אחרת:
– החזרה הביתה או החזרה לבית הספר אם נמצאים שם אנשי צוות חינוכי
7. כניסת הורים לביה”ס – הצלחתו של תלמיד תלויה במידה רבה בשיתוף פעולה בין ביה”ס והוריו. אי לכך:
– הורים המעוניינים להיפגש עם גורם בית ספרי, יעשו זאת בתאום מראש. זאת, מטעמי כבוד ההורים והצוות החינוכי ורצונו של בית הספר להקדיש את תשומת הלב הראויה לשיחה עם הורים.
– שומר בית הספר יקבל מידי יום רשימת הורים שתואמה הגעתם לבית הספר.
– הורים, זיכרו! שיתוף הדוק בין ביה”ס לבין משפחת התלמיד/ה, יסייע לילדכם למצות את יכולתכם ולשפר את הישגיהם.
8. חפצי ערך יקרים – אין להביא חפצים אישיים ויקרי ערך לביה”ס ולפעילות בית ספרית. (אופניים, כדורים, משחקי מחשב, מכשירי טלפון ניידים וכיו”ב)
– ביה”ס אינו אחראי לנזק שייגרם לחפצים אילו, לאבדם או לגנבתם.
– אין להשאיר תיקים בכיתות. ביה”ס אינו אחראי על ציוד אישי של תלמידים.
– ציוד יקר שיובא לביה”ס נמצא באחריותו הבלעדית של התלמיד.
– מפתחות, כסף, אייפון וכדומה יש לשאת בצמוד לגוף בפאוץ’ או בכיס.
התנהגויות מצופות תגובה במקרה של הפרה 1. הופעה בתלבושת הולמת: – יש להופיע לביה”ס וכל פעילות מטעמו כמפורט בנספח
א’ לתקנון זה.
– חל איסור על חבישת כובע בזמן שיעור
– בכל מצב בו תלמיד יהיה ללא תלבושת תקנית גלויה, המורה ירשום זאת ביומן המורה וישלח את התלמיד למנהל תורן שיתעד את הנושא בת.א.
– תלמיד שהגיע ללא תלבושת בבוקר, יטופל ע”י מנהל תורן. הארוע ירשם בתיק מנהל תורן בית ספרי.
– לאחר 3 פעמים – הזמנת ההורים.
– במקרים חוזרים ירד ציון התנהגות בתעודה בסעיף “סדר”:
עד 4 פעמים- א, 5-8 פעמים- ב, 9-12 פעמים- ג, 13 ומעלה- ד.
– בשיעורי ספורט:
– תלמידים שיגיעו ללא תלבושת ספורט לא יוכלו להשתתף בשיעור וציונם יורד במקרים חוזרים. התלמיד ישאר באולם הספורט.
– הנהלת ביה”ס מודיעה בזאת כי האחריות על תאונות ופציעות העלולות להיגרם עקב הגעה לפעילות ביה”ס בנעליים לא בטיחותיות מוטלת על ההורים
2. נוכחות ועמידה בזמנים: – איחורים: יש להגיע לביה”ס בזמן ולהיכנס לשיעור בהישמע הצלצול, מיד אחרי ההפסקה.
– היעדרויות: יש להיות נוכחים במהלך כל השיעורים וכל
פעילות בית ספרית.
– כל היעדרות מביה”ס מחייבת להביא אישור רפואי.
– יציאה משטח ביה”ס: אין לעזוב את שטח ביה”ס או שטח פעילות ביה”ס, ללא אישור.
– אין יציאה משטח ביה”ס לפני 12:00 ללא ליווי הורים או
אדם אחר בצרוף אישור בכתב מההורים.
– ביה”ס אינו אחראי לשלומו של תלמיד מחוץ לשטח ביה”ס
– איחורים: – תלמיד שאיחורו מוצדק יקבל אישור על איחור מוצדק מהמורה הרלוונטי. (בבוקר- המורה בשער, במהלך יום- מהמורה אצלו היה בשיחה)
– כניסה לכתה ללא אישור זה, האיחור ייחשב לא מוצדק.
– במקרה של איחור ל”מ, המורה ירשום זאת בטופס מעקב כיתתי/תוכנת משו”ב ותיעוד בת.א. התלמיד יידרש להשלים את החומר הלימודי.
איחורים בלתי מוצדקים יגררו זימון הורים והורדה בציון התנהגות כלהלן:
2___איחורים בשבוע -הודעה להורים
3___איחורים בשבוע – זימון הורים לשיחה
4 ___איחורים- הורה בציון התנהגות
– היעדרות לא מוצדקת:
– התלמיד יידרש להשלים את החומר אותו הפסיד אחר שעות הלימודים ביום שלמחרת, כפוף ליידוע להורים.
–
– יציאה מביה”ס ללא רשות תגרור הודעה להורים ותעוד בת.א.
–
– במקרים חוזרים בכל הכללים הנ”ל – הזמנת הורים לשיחה,דיווח לעיריה, פיקוח, קב”ס והורדה בציון התנהגות.
3. הבאת ציוד לימודי והכנת עבודות ושעורי בית
– חלה חובה להגיע עם כל הציוד הלימודי על פי מערכת יומית
ועם המטלות ושיעורי הבית הנדרשים לכל שיעור.
– יש להניח את הציוד על השולחן ולהציג את שעורי הבית
על פי הנחיות המורה
– במקרה של אי הבאת ציוד לימודי מלא ו/או הכנת ש.ב., המורה ירשום זאת בטופס מעקב כיתתי/תוכנת משו”ב ותעוד בת.א. – לאחר 3 פעמים- ישלח מכתב להורים.
– לאחר 5 פעמים – ההורים יוזמנו לשיחה מתועדת בביה”ס
4. ניקיון השולחן והסביבה האישית – יש להקפיד על שולחן וסביבת למידה נקיה.
– לא יתחיל שיעור ללא שולחן וכתה נקיים לחלוטים
– בסיום יום לימודים מחובת התלמיד להרים את הכיסא על
השולחן
– במקרה של שולחן ו/או סביבה אישית מלוכלכים, המורה ירשום זאת בטופס מעקב כיתתי/תוכנת משו”ב ותעוד בת.א.
– לאחר 3 פעמים- ישלח מכתב להורים.
– לאחר 5 פעמים – ההורים יוזמנו לשיחה מתועדת בביה”ס
v אחריות אישית ותפקוד לימודי הנם נדבך בסיסי ביכולתו של כל תלמיד להגיע למיצוי הפוטנציאל הגלום בו. v באמצעות קביעת כללים ברורים המגדירים מהם כללי התפקוד הלימודי והאחריות האישית והגדרת דרכי האכיפה
לאי עמידה בהם, מציג בית הספר סיוע בעל ערך חשוב ביותר להגברת סיכויי ההצלחה של תלמידיו.
תלמיד שיקפיד על התנהגות נאותה ו/או יוכיח שיפור בהתנהגות, יקבל מחמאה חודשית.
הריני מצהיר/ה בזאת, כי קראתי את התקנון וידועים לי כללי בל יעבור, כללי המשמעת וכללי התפקוד הלימודי של ביה”ס.