מדעי הסביבה

מגמת מדעי סביבה

שמירה על משאבי הטבע והסביבה אחד האתגרים העומדים בפנינו. מקצוע מדעי הסביבה מאד אקטואלי, מעניין וקשור לחיי היום יום.  בעקבות גידול האוכלוסייה,  ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים באורח החיים שלנו, הופך הנושא הסביבתי לרלוונטי וקריטי, עבור כולנו. מדעי הסביבה הוא מקצוע בחירה, מדעי, רב תחומי,  הלמידה משלבת תחומי ידע רבים ומחייבת הבנת מושגים מתחומי המדעים כמו ביולוגיה, כימיה, פיסיקה, בשילוב היבטים כלכליים, חברתיים ואתיים וקשורה באופן הדוק למתרחש בסביבה המקומית והעולמית בזמן אמת. למידת מקצוע זה כוללת גם עיסוק בנושאים חברתיים, ערכיים: המטרות והפעילויות המלוות את הלמידה מדגישות את התרומה הערכית של מקצוע זה לביסוס אחריותם של התלמידים לסביבה ונכונותם לפעול למען הסביבה והקהילה, התכנית מעודדת קהילה לומדת, פעילה ויוזמת המשלבת בין למידת חקר בבית הספר ובסביבה, לבין מעורבות ואזרחות פעילה.

תכנית הלימודים במדעי הסביבה משלבת בין עקרונות החינוך הסביבתי ובין עקרונות החינוך המדעי. היא מתמקדת בהבנת יחסי הגומלין בין האדם ובין סביבתו הטבעית והאנושית בראייה מערכתית-הוליסטית, ובהקניית כלים מדעיים לניתוח  היחסים הללו והשלכותיהם. מושם דגש בפיתוח קודים של התנהגות ערכית-מוסרית במטרה לטפח זיקה ויחס חיובי לסביבה.

התכנית מעודדת עיסוק בסוגיות ובדילמות סביבתיות שהן רלוונטיות ללומדים ולקהילה, דילמות הקשורות למתרחש בארץ ובעולם. הדיון בדילמות יהיה אינטגרטיבי וישקף היבטים מדעיים, סביבתיים, חברתיים, כלכליים, משפטיים, טכנולוגיים וערכיים.

תלמידים המתמחים במדעי הסביבה, לומדים על הסביבה, בסביבה, למען הסביבה, בגישת פיתוח בר קיימא.

מידי שנה מתקיימות מספר תחרויות ארציות בנושאי סביבה כמו צילום, סירטונים ועבודות חקר בהם משתתפים תלמידים מבית הספר.

 

תכנית הלימודים במדעי הסביבה משלבת בין עקרונות החינוך הסביבתי ובין עקרונות החינוך המדעי. היא מתמקדת בהבנת יחסי הגומלין בין האדם ובין סביבתו הטבעית והאנושית בראייה מערכתית-הוליסטית, ובהקניית כלים מדעיים לניתוח  היחסים הללו והשלכותיהם. מושם דגש בפיתוח קודים של התנהגות ערכית-מוסרית במטרה לטפח זיקה ויחס חיובי לסביבה.

 

התכנית מעודדת עיסוק בסוגיות ובדילמות סביבתיות שהן רלוונטיות ללומדים ולקהילה, דילמות הקשורות למתרחש בארץ ובעולם. הדיון בדילמות יהיה אינטגרטיבי וישקף היבטים מדעיים, סביבתיים, חברתיים, כלכליים, משפטיים, טכנולוגיים וערכיים.

תלמידים המתמחים במדעי הסביבה, לומדים על הסביבה, בסביבה, למען הסביבה חינוך הסביבתי כמקצוע הוראה, נלמד באמצעות סינתזה של מקצועות נחקרים, דרך דיסציפלינות מדעיות וטכנולוגיות. התלמיד לומד על מפגעים שונים בסביבה כמו הרעש, זיהום הקרקע, זיהום האוויר, זיהום המים ועוד. הפתרונות שהתלמיד פוגש בדרך הלימוד הם לרוב פתרונות טכנולוגיים.

מכאן ניתן להבין שלא ניתן להתייחס למדעי הסביבה כעוד מקצוע לימוד, אלא הוא גם חינוך להעצמת התלמיד ולאקטיביזם. אקטיביזם סביבתי מבוסס על שינוי התנהגותי, על העצמה התנהגותית ועל חשיבה סביבתית. בנוסף החינוך הסביבתי מזמן התנסות מעשית, המאפשרת לתלמידים להשפיע על סביבתם באמצעות השתתפות פעילה הדורשת נקיטת עמדה ועשייה.

האופק התעסוקתי במקצוע מדעי הסביבה הינו מגוון ומציע ללומדים אותו להמשיך בלימודי הנדסת סביבה, רפואה סביבתית, אדריכלות סביבתית אך גם נותן הזדמנות להשתלב בתחום ההכשרות באנרגיות מתחדשות התופסת תאוצה בארץ ובעולם.